Pay Per Click

 

In Nederland wordt het meest gebruik gemaakt van een vast bedrag per maand/kwartaal/jaar. De tarieven variÎren van circa 500 euro tot 5000 euro en meer en zijn grotendeels gebaseerd op de populariteit van de site. Men kan echter ook een bedrag per 1000 getoonde pagina's overeenkomen (CPM) of zelfs afrekenen per klik (CPC). Wat de uitgever van de site betreft geniet de laatste niet de voorkeur, daar creatie en de vorm van de boodschap hier te veel invloed op heeft. Voor de adverteerder is het wel een vorm die zekerheid biedt. De tarieven per CPM zijn gemiddeld 20 euro, die van CPC gemiddeld 0,50 cent.

Banners en Buttons:
Een animerende afbeelding van een bepaalde grootte die vertoond wordt op vaste posities binnen een site. Rich media advertenties zijn banners die gebruik maken van plug-ins, Java, Flash, Enliven of streaming media. Deze banners zijn complexer en bevatten veel meer functionaliteit dan de standaard banners. Een voordeel hiervan is dat de resultaten verbeteren

Tekstlinks (ingezonden mededeling):
Dit zijn commerciÎle teksten van maximaal 80 karakters, waarop uw doelgroep kan klikken. Het voordeel van een tekstlink is, dat ze op een goede manier kunnen worden geÔntegreerd in de site waarop ze staan.

Sponsoring:
Veel internetuitgevers bieden de mogelijheid een bepaalde dienst of site te sponsoren.

Keywords:
Wanneer iemand uw keyword invult, komt automatisch uw advertentie ìnaar bovenî. Hoe meer Keywords hoe groter de kans dat uw advertentie gezien wordt.

Interstitial:
Een advertentie die voor het tonen van een homepage een aantal seconden het gehele scherm vult van een webpagina of tijdens het downloaden van informatie wordt getoond. Hierdoor kan het hele beeldscherm gebruikt worden om de boodschap te communiceren.

Pop-up:
Is evenals een interstitial een vorm van push-advertising. De banner opent automatisch een nieuw advertentiewindow zonder dat een internetgebruiker daarop invloed kan uitoefenen. 

Getarget vs. Random:
U kunt uw advertentie op het web in meer of mindere mate doelgroepgericht inzetten. Als u in korte tijd de naamsbekendheid van uw produkt of dienst bij zoveel mogelijk mensen wilt vergroten, kunt u het beste kiezen voor een groot aantal bannervertoningen, die willekeurig over een netwerk van sites wordt verspreid. Dit noemt men ìrandomî adverteren.

Als het doel van uw campagne is om een zeer specifieke dienst of produkt te verkopen, kunt u het beste een getargete campagne inzetten. Zoín campagne bestaat bijvoorbeeld uit het afnemen van een aantal relevante keywords bij een zoekmachine of uit het plaatsen van een advertentie op een zeer doelgroepgerichte site.