Print Marketing, adverteren in krant en magazine

 

Nederland is een kranten- en bladenland!

De oudste bewaarde krant in het persmuseum dateert van 1618. Het mag duidelijk zijn, dat sinds de nieuwe grondwet in 1848 die persvrijheid garandeerde en de mogelijkheid om de krant commercieel te exploiteren, er veel veranderd is. Tegenwoordig is de krant niet meer weg te denken uit onze samenleving. 89 procent van de Nederlanders heeft een abonnement op 1 of meerdere dagbladen. Er zijn 5 nationale titels en maar liefst 49 regionale.

Behalve de Volkskrant en NRC zijn landelijke dagbladen weinig doelgroepspecifiek en hebben zij geen duidelijk lezersprofiel. Volgens het Summo onderzoek nemen we het hoogste bereik waar onder hoger opgeleide en welgestelde mannen met een leeftijd tussen de 50 en 64 jaar. De regionale dagbladen bereiken daarentegen meer een doorsnee van het Nederlandse publiek.

Magazines zijn in alle interesse gebieden vertegenwoordigd. Of het nu sport, lifestyle, mode, interieur, e.d. betreft of voor vrouwen of mannen, kinderen of teenagers. Voor iedere doelgroep is ÈÈn en vaak meerdere tijdschriften te vinden. De verzamelnaam magazines valt uiteen in: publiekstijdschriften, jeugdbladen, special interest magazines, sponsored magazines, managersbladen en vakbladen.

We maken binnen deze groep onderscheid tussen de glossy magazines en de tijdschriften. Het verschil is, het woord zegt het al, de kwaliteit van het papier en daarmee de uitstraling die het heeft en de doelgroep die het aantrekt. Magazines bieden tevens de mogelijkheid voor plusproposities als sachets, antwoordkaarten, meehechters, etc. Ieder tijdschrift heeft een duidelijk lezersprofiel. Daardoor is het een medium bij uitstek om die specifieke doelgroep te bereiken, waardoor weinig tot geen waste optreedt.

De consumenten magazines, ook wel special interest bladen genoemd, zijn in alle interessegebieden vertegenwoordigd. Of het nu sport, lifestyle, mode, interieur, e.d. betreft of voor vrouwen of mannen, kinderen of teenagers. Voor iedere doelgroep is een tijdschrift te vinden. We maken binnen deze groep onderscheid tussen de glossy magazines en de tijdschriften. Het verschil is, het woord zegt het al, de kwaliteit van het papier en daarmee de uitstraling die het heeft en de doelgroep die het aantrekt. Over het algemeen worden de advertenties full colour opgebouwd en beslaan deze een hele pagina.

Uitgevers van dagbladen: De Telegraaf, Persgroep en Wegener Dagbladen.

Per huishouden valt iedere week gemiddeld 3,3 huis-aan-huisbladen op de deurmat. Nederland telt ongeveer 800 titels met een gemiddelde oplage van 30.000.

Huis-aan-huisbladen bieden regionaal en plaatsgebonden nieuws. Het biedt de plaatselijke adverteerder goede en goedkope advertentiemogelijkheden.

Voor het adverteren in dagbladen, landelijk of regionaal, Huis aan Huis kranten, regionaal of lokaal, in magazines (RTV bladen, Glossy’s, Vrouwenbladen, Mannenbladen, Opiniebladen, Gezinsbladen en Sportbladen) bent u bij Media Balance aan het juiste adres.

De Nederlander is een leesgraag volkje en dat is te merken aan de zeer grote hoeveelheid printtitels per inwoner. Voor ieder interessegebied zijn een of meerdere titels verkrijgbaar. Gezien de hoeveelheid lijkt de markt voor consumenten magazines verzadigd. Toch verschijnen ieder jaar weer nieuwe titels op de markt.Veel verdwijnen echter net zo snel als dat ze gekomen zijn

De rol van de landelijke en regionale dagbladen lijkt zich te handhaven in het opkomende internet gebruik. Blijkbaar gaat nog niets boven een kop koffie en de krant ís ochtends aan de ontbijttafel om het laatste nieuws te lezen. En niet te vergeten de week- en huis-aan-huisbladen. Daar waar ze voorheen als kattenbakvulling terzijde werd geschoven, bleek na onderzoek dat de lezers veel waardering hebben voor de krant die wekelijks gratis op de deurmat valt.

Bij Media Balance bent naast onze gedegen kennis van Print zeker van:

  • Juiste onafhankelijke advies/titelkeuze
  • Scherpste prijs en voorwaarden