TV Advertising

 

Belangrijkste trends:

  • Kijktijd groeit nog steeds
  • Digitale penetratie groeit snel.
  • Er komen steeds meer niche zenders op de Nederlandse markt als gevolg van uitgebreide tv zenderpakketten en digitaal aanbod.

Consequenties voor TV planning en inkoop

  • Jaarlijkse deals met alle adverteerders zijn de standaard, omdat dit de hoogste korting geeft.
  • Prijzen zijn seizoensafhankelijk en varieert per doelgroep.
  • Adverteerders moet vroeg boeken, vanwege hoge clutter en de bezettingsgraad van bijna 100%
  • Belang van non-spot en sponsoring zal gezien bovenstaande verder toenemen en biedt creatieve mogelijkheden om attentiewaarde te verhogen.
  • Het juiste Umfeld, specifieke inkoop en eerste posities worden duurder en moeilijk verkrijgbaar.

Communicatiekracht TV

  1. Awareness
  • Hoog bereik, massa medium(breed en algemeen bereik)
  • Bouwt snel bereik op wanneer voldoende(GRP) druk
  1. Overdracht informatie
  • Met een TV commercial in staat een verhaal te vertellen
  • Mogelijkheid om het product te demonstreren
  1. Overdracht emotie
  • High impact medium, emotioneert
  • Doelgroep segmentatie mogelijk, bied de juiste omgeving voor de boodschap
  1. Gedrag
  • Sterke communicatie zet de consument tot actie aan
  • Mogelijkheid promoties in de boodschap te verwerken
  • Signaal voor de retail(verbeterd distributie en/of schappositie)